سیستم عامل  RouterOS شرکت میکروتیک امکانات بسیار جالبی داره و یکی از اون امکانات، ارسال ایمیل هست.
ارسال ایمیل توسط روتر می‌تونه کاربرد‌های خیلی وسیع و مفیدی داشته باشه. مثل بکاپ گیری از کانفیگ، بکاپ گیری از دیتابیس یوزرمنیجر، ارسال ایمیل در صورت بروز خطا یا …

ارسال ایمیل از داخل RouterOS بسیار آسونه و تنظیمات خیلی ساده‌ای داره.

برای شروع از داخل winbox به منوی Tools و گزینه Email میریم و در قسمت Server یک آدرس IP وارد می‌کنیم. فعلا مهم نیست که این آدرس چی باشه.
می‌تونید انواع IP های Valid و Invalid رو وارد کنید یا حتی 0.0.0.0 بذارید!
ارسال ایمیل توسط میکروتیک

حالا وارد قسمت Send Email میشیم و در این قسمت باید آدرس سرور SMTP رو وارد کنیم. اگه هاست شخصی دارید باید از IP اون استفاده کنید. اگه هم از سایر سرویس های ایمیل استفاده می‌کنید کافیه آدرس سرور رو پینگ کنید تا IP رو به دست بیارید.
در قسمت پورت هم 25 رو وارد کنید.اگه سرورتون پورت دیگه ای رو برای SMTP داره اونو وارد کنید(مثل 465 و 587 و غیره) و اگه ارتباط با سرور حتما باید از نوع TLS باشه، تیک اونو هم بزنید.
ارسال ایمیل توسط میکروتیک

قسمت های TO , CC , From , Subject هم که دیگه نیاز به توضیح نداره!
توی بخش Body هم متن مورد نظر رو می‌نویسید و برای ارسال فایل هم از قسمت File می‌تونید استفاده کنید. البته فایل مورد نظر باید در داخل خود RouterOS موجود باشه.
Send Email رو بزنید و از میکروتیک لذت ببرید.
سعی می‌کنیم در آینده نزدیک در مورد چگونگی ارسال اتوماتیک ایمیل جهت انجام کارهایی مثل بکاپ گیری اتوماتیک و منظم یا ارسال اخطار و … مطالبی بنویسم.